VII Jornada d’Innovació i Recerca docent a la Universitat i a l’Ensenyament Primari i Secundari
Organitzat per
Organitzat i patrocinat pel Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona (ENGINYERS BCN) i Grup de Recerca i Innovació en la formació tecnològica-ENG-BCN.
Organitza Grup GENCAD (ICE-UPC) i CESIRE / AULATEC.
Col·laboren l’Associació Catalana de Tecnologia i l’Associació Energia i Cultura Catalana
Objectius
- Conèixer innovacions i/o recerca docent que es puguin aplicar de forma transversal a qualsevol matèria i/o també a una matèria en concret.
- Presentar algunes de les idees reflectides en els treballs de la assignatura de “Innovació i recerca educativa” i/o TFM dels alumnes del màster formació del professorat de secundària.
- Difondre experiències realitzades a l’aula (tant a la Universitat com a la Secundària o Primària).
- Valorar la Importància de la recerca i la innovació docent en la evolució i millora l’Ensenyament.
Programa
Com podem contribuir a impulsar el canvi educatiu a Catalunya? Quins desafiaments haurà d’encarar l’escola del futur? Aquestes són preguntes que ens interpel·len a molts professionals i institucions en l’àmbit de l’educació. El més important és aconseguir millorar els aprenentatges dels alumnes. Evidentment, es pot pensar sempre a dedicar-hi més esforç, a treballar més hores o a invertir-hi més recursos, per bé que la recerca empírica ens ha recordat sovint que més dies de classe o més diners no es tradueixen necessàriament en millors resultats (Pedró, 2012b; Wainer, 2011).
El veritable quid de la qüestió rau a saber de quina manera haurien de canviar les nostres fórmules d’ensenyament per tal de millorar els aprenentatges dels alumnes (Villasevil, 2015). La pregunta és crítica a escala de sistema, però també de centre escolar i d’aula.
Tradicionalment l’ensenyament, tant a Secundària com a la Universitat, ha patit d’un cert acomodament històric. El nou entorn social i econòmic reclama uns canvis tant en l’ensenyament com en l’aprenentatge i, per tant, cal impulsar la innovació i la recerca en l’àmbit docent. Aquest fet és especialment visible en l’àmbit cientificotecnològic.
El Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona preocupat per aquesta necessitat, proposa aquesta setena Jornada, per mostrar alguns exemples d’activitats sobre com innovar i/o fer recerca a l’aula.
Les propostes que es presentin, han de procedir de dos vessants:
- Professorat de la Universitat, de l’Ensenyament Primari i Secundari, que ens explicaran les seves innovacions/recerques docents que es puguin aplicar de forma transversal a qualsevol matèria.
- Estudiants del Màster Universitari de Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes.
Aquest treballs, s’hauran seleccionat entre els treballs de l’assignatura d’Innovació i Recerca Educativa i els Treballs Final de Màster (TFM) del Màster Universitari de Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes. La selecció tant dels treballs de professors d’Universitat i Secundària, com de l’alumnat del Màster, es farà segons els criteris que hi ha descrites en aquest mateix text.
Programa
15.15 a 15.45 h. Recepció i acreditació dels assistents.
15.45 a 16 h. Inauguració a càrrec de Miquel Darnés, Degà del Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Industrials de Barcelona.
Presentació a càrrec de F.Xavier Villasevil Marco, President de la Comissió d'Ensenyament d'ENGINYERS BCN.
16 a 18 h. Presentació de les ponències alumnes del Màster.
Sessions de 25 minuts per ponència més les preguntes del tribunal.
18 a 18.30 h. Pausa cafè
18.30 a 19.30 h. Ponències dels professors
Sessions de 25 minuts per ponència més les preguntes del tribunal
19.30 h. Cloenda
A càrrec de Joan Soler Ruiz, Professor del Departament de Física i Enginyeria Nuclear de la UPC, ETSEIAT i EPSEVG de la Universitat Politècnica de Catalunya, Director dels grups de recerca INSIDE-UPC i Coordinador grup Rima-GENCAD-ICE-UPC.
Impartit per
Miquel Darnés, Degà del Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona
F. Xavier Villasevil Marco, Dr. en Enginyeria Electrònica, Dr. en Enginyeria Multimèdia, Dr. en Filosofia i en Ciències de l’Educació. President de la Comissió Ensenyament d’ENGINYERS BCN
Joan Soler Ruiz, Professor del Departament de Física i Enginyeria Nuclear de la UPC, ETSEIAT i EPSEVG de la Universitat Politècnica de Catalunya, Director dels grups de recerca INSIDE-UPC i Coordinador grup Rima-GENCAD-ICE-UPC.