Breu història de la innovació – Comissió de Qualitat

El pròxim 21 d’abril, amb motiu del Dia Mundial de la Innovació, la Comissió de Qualitat d’ENGINYERS BCN organitzarà una xerrada per repassar la història de la innovació. Un dels objectius de la jornada serà fer un recorregut a través d’algunes de les fites que han marcat l’evolució tecnològica i industrial.
5 dates clau: Breu història de la innovació
La conferència vol convidar a mirar la innovació no com un concepte abstracte, sinó com una seqüència de salts tecnològics que han canviat la manera de treballar, produir i organitzar la societat. Per fer-ho, la xerrada repassarà diferents fites que ajuden a entendre per què la innovació és avui una peça central de l’enginyeria i de la competitivitat industrial.
Algunes de les dates clau que formen part de la història de la innovació són:
- 1452 — Naixement de Leonardo da Vinci. El naixement de l’italià pot marca un inici simbòlic en la història de la innovació moderna. Da Vinci representa la figura d’inventor, observador i el prototip “d’enginyer universal”.
- 1769 — Patent de la màquina de vapor de James Watt. És una fita decisiva perquè converteix una millora tècnica en una tecnologia escalable i útil per a la indústria. Aquesta invenció ajuda a explicar l’arrencada de la revolució industrial.
- 1793 — Invenció de la desmotadora de cotó d’Eli Whitney. Aquesta invenció mostra com una innovació mecànica pot transformar processos productius sencers i accelerar la industrialització, especialment en el tèxtil.
- 1882 — Posada en marxa del primer sistema comercial permanent de subministrament elèctric. Aquesta data obre la porta a una nova etapa d’innovació industrial basada en l’electricitat, la il·luminació i l’automatització de processos.
- 21 d’abril de 2017 — Aprovació de la resolució de l’ONU que estableix el Dia Mundial de la Creativitat i la Innovació.
Dia Mundial de la Innovació 2026
La xerrada que organitzarà la comissió de qualitat estarà conduïda per Joan Sintes, expresident de la mateixa comissió. Més enllà d’aprofundir en la història de la Innovació, la conferència també servirà com a continuació de la xerrada sobre la breu història de la qualitat, que també va fer Joan Sintes. La xerrada serà moderada per Carles Torras, vicepresident de la Comissió de Qualitat i Innovació i expert en innovació.
Aquesta conferència se celebrarà el dia 21 d’abril de 18:30 a 20 h. Es podrà seguir de forma presencial, a la seu del Col·legi, o per videoconferència.


