Una jornada per impulsar el paper de la dona a l’enginyeria

25 de setembre de 2025
Comparteix
Temps de lectura
2' 50"

El  18 de setembre de 2025, a l’EPSEVG-UPC de Vilanova i la Geltrú, es va celebrar la segona edició de Dona enginyera, per visibilitzar el paper de les dones a l’enginyeria. En representació del Col·legi hi va assistir Gisela Traby, vicesecretària de la Junta de Govern.

L’acte, presentat per la Sra. Mar López, degana d’Enginyers del Garraf-Penedès, es va obrir amb la conferència inaugural titulada “Mai et posis límits”, a càrrec d’Anna Navarro, filòloga, empresària, directiva, consultora i política.

Tot seguit, el Sr. José Antonio Galdón, president del COGITI, va remarcar que només un 25% de l’alumnat d’enginyeria són dones i va defensar la necessitat d’avançar cap a la paritat.

La primera taula rodona va comptar amb Kristina Georgieva, enginyera en disseny industrial i desenvolupament de producte per l’EPSEG-UPC i fundadora de Dekoding Design; Montserrat Bas, degana del Col·legi d’Enginyers Tècnics Agrícoles i Forestals de Catalunya i CEO de Tècnics Assessors Agroindustrials; i Txell Seró, estudiant d’Enginyeria de Disseny Industrial i d’Enginyeria Mecànica, i cap d’operacions de l’E3-Team de l’EPSEVG.

Les ponents van compartir les seves trajectòries, els reptes que han afrontat en el passat (manca de referents i de suport), els que encara persisteixen (companys que qüestionen el seu rol, invisibilització dels referents actuals, manca de confiança) i les dificultats de futur (perpetuació de càrrecs directius masculins). Txell Seró va concloure la seva intervenció amb una declaració contundent: “No volem ser números ni estadístiques, volem ser les millors”.

La segona taula es va centrar en la visió de les empreses i va reunir Àngels Mas Torrell, psicòloga industrial i cap de RRHH d’Applus Idiada Strategy and Business Development; Adriana Bachiller Saña, enginyera de camins, directora adjunta de projectes i desenvolupament de nous negocis a FGC i membre del consell d’administració d’IFERCAT; i Neus Lloveras Massana, presidenta de la Federació d’Empreses del Gran Penedès, consellera delegada d’AKO Group i exalcaldessa de Vilanova i la Geltrú. Les ponents van coincidir en la necessitat d’impulsar polítiques de paritat dins les empreses per revertir la manca de dones en càrrecs directius.

Van destacar, a més, que la diversitat és clau per fomentar la innovació i que els permisos de paternitat equiparats han contribuït a reduir la discriminació en la contractació. Tot i així, van alertar que cal avançar encara en la corresponsabilitat en les cures i en la formació de recursos humans i comandaments en la detecció de biaixos de gènere.

Com a cloenda, es va lliurar el premi de la segona edició de la Dona Enginyera a Assumpció Guasch Petit, enginyera informàtica que va iniciar la seva carrera el 1976 amb el suport dels seus pares, en un context social poc favorable a les dones en aquest àmbit. Guasch, que ha desenvolupat la seva trajectòria professional envoltada majoritàriament d’homes, es va mostrar orgullosa de rebre el reconeixement i esperançada amb el futur de les dones a l’enginyeria.

Aquest acte va ser patrocinat per la Caixa Enginyers i va participar el seu Director de Banca Institucional, el Sr. Eduard Barcons.